Ćwiczenia i techniki

POSTAWA


  • AI HANMI – układ ćwiczących: obie osoby stoją w tej samej pozycji
  • GYAKU HANMI – układ ćwiczących: „pozycja lustrzana”, osoby ćwiczące stoją w odwrotnych pozycjach, jakby stanowiły własne odbicie lustrzane
  • HIDARI KAMAE – postawa z lewą nogą z przodu
  • MIGI KAMAE – pozycja z prawą nogą z przodu
  • SEIZA – polecenie przyjęcia postawy siedzącej
  • SHIZEN TAI – pozycja swobodna, naturalna, stopy rozstawione na szerokość barków, ręce wzdłuż tułowia
  • SHIZENHON TAI – pozycja „na baczność”
  • ZA HO – pozycja siedząca

RUCHY, KROKI


  • ASHI SABAKI – ruch stóp
  • AYUMI ASHI – krok przesławny
  • IRIMI – wejście, ruch w przód
  • KOKYU NO HENKA – „ruch z oddechem”: krok do przodu z uniesieniem obydwu rąk na wysokość oczu w połączeniu z wydechem i świadomością przepływu energii od centrum przez całe ciało, ramiona aż do dłoni, zwrot, wdech i ten sam ruch w przeciwną stronę z wydechem, następnie ręka znajdująca się z przodu zmienia płaszczyznę ruchu o 90 stopni krokiem w bok w stronę wnętrza stopy; oddech i ruch ciała muszą być w harmonii
  • KOKYU TENKAN HO – „obrót z oddechem”: podstawowe ćwiczenie przygotowujące do SHIHO NAGE; kroki jak w KOKYU NO HENKA, ruch rąk to podnoszenie i opuszczanie
  • OKURI ASHI – krok odstawny
  • OMOTE – kierunek ruchu: w stronę twarzy, przodu partnera
  • SABAKI – ruch
  • SHIHO GIRI – ruch cięcia bokkenem, lub ruch imitujący cięcie bokkenem, wykonywany w czterech kierunkach
  • SHIKKO – poruszanie się w pozycji klęczącej
  • TAI SABAKI – sposoby przemieszczania ciała
  • TE-GATANA czyli ręki – miecza; opuszczanie ręki następuje jednocześnie z krokiem, wszystkie ruchy musza być wykonywane w harmonii z oddechem
  • TENKAI – zwrot w miejscu, obrót ciała o 180 stopni bez wykonywania kroków
  • TENKAN – dosł. „przekształcić”; w wersji podstawowej: obrót ciała o 180 stopni z wycofaniem nogi
  • TSUGI ASHI – krok dostawny
  • URA – kierunek ruchu: do tyłu, w stronę pleców partnera
  • ZEMPO (IRIMI) TENKAI ASHI – krok naprzód i zwrot w miejscu

ĆWICZENIA


  • AIKI TAISO – zestaw ćwiczeń rozgrzewające -rozciągających, mających zharmonizować organizm i przygotować do zasadniczej części zajęć
  • FUNAKOGI TAISO „ćwiczenie wiosłowania”, ćwiczenie wzmacniające pozycję, mające na celu rozbudzenie (dźwięczne wiosłowanie) i scentrowanie Ki (FURITAMA)
  • HAISHIN UNDO – ćwiczenie rozciągające -rozluźniające, stosowane przeważnie na koniec zajęć, polegające na naciągnięciu na plecy partnera, który trzyma nas za nadgarstki
  • IKKYO UNDO – ćwiczenie przygotowujące do IKKYO
  • KOHO UKEMI UNDO – „ćwiczenie przewrotów w tył”, ćwiczenie przygotowujące do ukemi
  • KOKYU HO – „ćwiczenie oddechu”, ćwiczenie wykonywane w pozycji stojącej lub siedzącej, polegające na dojściu do centrum partnera, poznawaniu pracy jego ciała przy jednoczesnej pracy nad własnym oddechem
  • ORENAI TE – „niezginalna ręka”, intencją jest wyobrażenie i doświadczenie przepływu Ki przez ramię
  • TAI NO TENKAN HO – wykorzystanie ruchu tenkan w ćwiczeniu z partnerem: obrót ciała o 180 stopni z uniesieniem rąk. jakby w ruchu trzymania dużej kuli
  • TEKUBI – „nadgarstek”, ćwiczenia rozgrzewające nadgarstki
  • ZENGO UNDO – „ćwiczenie w przód i w tył”, ćwiczenie ruchu bioder, rąk i przepływu Ki w linii prostej do przodu i do tyłu

PRZEWROTY


  • MAE UKEMI – przewrót w przód
  • USHIRO UKEMI – przewrót w tył
  • YOKO UKEMI – przewrót w bok

SPOSOBY ĆWICZENIA l WYKONYWANIA TECHNIK


  • CHUDAN – średnia wysokość (tułów, splot słoneczny)
  • GEDAN – nisko (poniżej bioder)
  • HANMI HANDACHI WAZA tori siedzi, uke stoi
  • HENKA WAZA – odmiany techniki podstawowej
  • IPPAN GEIKO – tori jest atakowany przez jednego uke
  • JIYU WAZA – tori wykonuje dowolne techniki
  • JO TORI – metody obrony przed atakiem kijem
  • JODAN – wysoko głowa, szyja, ramiona
  • KAESHI WAZA – kontr techniki
  • KAKARI GEIKO – tori jest atakowany przez kilku uke, nadchodzących kolejno, z jednego kierunku
  • KATA – skodyfikowana forma ruchu
  • KUMI TACHI – ćwiczenia z partnerem przy użyciu bokkena
  • SUBURI – ćwiczenia indywidualne przy użyciu bokkena i jo
  • SUWARI WAZA – techniki lub ćwiczenia wykonywane w pozycji klęczącej
  • TACHI TORI – metody obrony przed atakiem mieczem
  • TACHI WAZA – techniki lub ćwiczenia wykonywane w pozycji stojącej
  • TANINZU KAKARI GEIKO – tori jest atakowany przez kilku uke, atakujących z dowolnego kierunku
  • TANTO TORI – metody obrony przed atakiem drewnianym nożem
  • USHIRO WAZA – atak od tyłu

TECHNIKI: UNIERUCHOMIENIA, RZUTY


  • OSAE (KAESHI) WAZA – unieruchomienia
  • IKKYO – pierwsza forma unieruchomienia
  • NIKKYO – druga forma unieruchomienia
  • SANKYO – trzecia forma unieruchomienia
  • YONKYO – czwarta forma unieruchomienia z uciskiem na czuły punkt przedramienia
  • GOKYO – piąta forma unieruchomienia (szczególnie przydatna w obronie przed atakiem yokomen uchi z nożem)
  • HIJIKIME OSAE – forma unieruchomienia przeciwnika z wykorzystaniem dźwigni na staw łokciowy
  • NAGE WAZA – rzuty
  • IRIMI NAGE – rzut przez „irimi”, wejście w partnera
  • JUJIGARAMI – rzut przez skrzyżowanie rąk
  • KOKYU NAGE – dosł. „rzut oddechem”
  • KOSHI NAGE – rzut przez biodro
  • KOTE GAESHI – rzut przez skręcenie nadgarstka, wykonywany również jako unieruchomienie
  • SHIHO NAGE – rzut podstawowy, tzw. „rzut w cztery strony”
  • SOTO KAITEN NAGE – rzut obrotowy, wykorzystujący ruch na zewnątrz
  • TENCHI NAGE – rzut „niebo-ziemia” (jap. ten-niebo, chi’-Ziemia)
  • UCHI KAITEN NAGE – rzut obrotowy, wykorzystujący ruch do wewnątrz, przejście pod ramieniem partnera
  • UDEKIME NAGE – rzut wykorzystujący dźwignię na staw łokciowy

ATAKI: UCHWYTY, UDERZENIA, KOPNIĘCIA


  • KATA TORI – uchwyt za bluzę na wysokości ramienia
  • KATA TORI MEN UCHI – uchwyt za bluzę na wysokości ramienia z jednoczesnym uderzeniem w twarz
  • KATATE RYOTE TORI ( = MOROTE TORI)
  • KATATE TORI – uchwyt za rękę
  • MAE GERI proste kopnięcie w przód
  • MOROTE TORI – uchwyt dwiema rękami za jedną rękę
  • MUNE TORI MEN UCHI – uchwyt za bluzę na wysokości klatki piersiowej z jednoczesnym uderzeniem w twarz
  • RYO HIJI TORI – uchwyt za bluzę na wysokości łokci (lub za łokcie) obiema rękami
  • RYO KATA TORI – uchwyt za bluzę dwiema rękami
  • RYOTE TORI – uchwyt za dwie ręce
  • SHOMEN UCHI – cięcie proste mieczem lub ręka w płaszczyźnie pionowej
  • TSUKI – uderzenie proste
  • USHIRO ERI TORI – uchwyt z tyłu za kołnierz
  • USHIRO KATATE TORI KUBI SHIME – uchwyt z tyłu za rękę z jednoczesnym duszeniem
  • USHIRO RYOSODE TORI – uchwyt z tyłu za dwa rękawy
  • YOKOMEN UCHI – cięcie ukośne z lekkim zejściem na bok