Skip to content
POSTAWA
- AI HANMI – układ ćwiczących: obie osoby stoją w tej samej pozycji
- GYAKU HANMI – układ ćwiczących: „pozycja lustrzana”, osoby ćwiczące stoją w odwrotnych pozycjach, jakby stanowiły własne odbicie lustrzane
- HIDARI KAMAE – postawa z lewą nogą z przodu
- MIGI KAMAE – pozycja z prawą nogą z przodu
- SEIZA – polecenie przyjęcia postawy siedzącej
- SHIZEN TAI – pozycja swobodna, naturalna, stopy rozstawione na szerokość barków, ręce wzdłuż tułowia
- SHIZENHON TAI – pozycja „na baczność”
- ZA HO – pozycja siedząca
RUCHY, KROKI
- ASHI SABAKI – ruch stóp
- AYUMI ASHI – krok przesławny
- IRIMI – wejście, ruch w przód
- KOKYU NO HENKA – „ruch z oddechem”: krok do przodu z uniesieniem obydwu rąk na wysokość oczu w połączeniu z wydechem i świadomością przepływu energii od centrum przez całe ciało, ramiona aż do dłoni, zwrot, wdech i ten sam ruch w przeciwną stronę z wydechem, następnie ręka znajdująca się z przodu zmienia płaszczyznę ruchu o 90 stopni krokiem w bok w stronę wnętrza stopy; oddech i ruch ciała muszą być w harmonii
- KOKYU TENKAN HO – „obrót z oddechem”: podstawowe ćwiczenie przygotowujące do SHIHO NAGE; kroki jak w KOKYU NO HENKA, ruch rąk to podnoszenie i opuszczanie
- OKURI ASHI – krok odstawny
- OMOTE – kierunek ruchu: w stronę twarzy, przodu partnera
- SABAKI – ruch
- SHIHO GIRI – ruch cięcia bokkenem, lub ruch imitujący cięcie bokkenem, wykonywany w czterech kierunkach
- SHIKKO – poruszanie się w pozycji klęczącej
- TAI SABAKI – sposoby przemieszczania ciała
- TE-GATANA czyli ręki – miecza; opuszczanie ręki następuje jednocześnie z krokiem, wszystkie ruchy musza być wykonywane w harmonii z oddechem
- TENKAI – zwrot w miejscu, obrót ciała o 180 stopni bez wykonywania kroków
- TENKAN – dosł. „przekształcić”; w wersji podstawowej: obrót ciała o 180 stopni z wycofaniem nogi
- TSUGI ASHI – krok dostawny
- URA – kierunek ruchu: do tyłu, w stronę pleców partnera
- ZEMPO (IRIMI) TENKAI ASHI – krok naprzód i zwrot w miejscu
ĆWICZENIA
- AIKI TAISO – zestaw ćwiczeń rozgrzewające -rozciągających, mających zharmonizować organizm i przygotować do zasadniczej części zajęć
- FUNAKOGI TAISO „ćwiczenie wiosłowania”, ćwiczenie wzmacniające pozycję, mające na celu rozbudzenie (dźwięczne wiosłowanie) i scentrowanie Ki (FURITAMA)
- HAISHIN UNDO – ćwiczenie rozciągające -rozluźniające, stosowane przeważnie na koniec zajęć, polegające na naciągnięciu na plecy partnera, który trzyma nas za nadgarstki
- IKKYO UNDO – ćwiczenie przygotowujące do IKKYO
- KOHO UKEMI UNDO – „ćwiczenie przewrotów w tył”, ćwiczenie przygotowujące do ukemi
- KOKYU HO – „ćwiczenie oddechu”, ćwiczenie wykonywane w pozycji stojącej lub siedzącej, polegające na dojściu do centrum partnera, poznawaniu pracy jego ciała przy jednoczesnej pracy nad własnym oddechem
- ORENAI TE – „niezginalna ręka”, intencją jest wyobrażenie i doświadczenie przepływu Ki przez ramię
- TAI NO TENKAN HO – wykorzystanie ruchu tenkan w ćwiczeniu z partnerem: obrót ciała o 180 stopni z uniesieniem rąk. jakby w ruchu trzymania dużej kuli
- TEKUBI – „nadgarstek”, ćwiczenia rozgrzewające nadgarstki
- ZENGO UNDO – „ćwiczenie w przód i w tył”, ćwiczenie ruchu bioder, rąk i przepływu Ki w linii prostej do przodu i do tyłu
PRZEWROTY
- MAE UKEMI – przewrót w przód
- USHIRO UKEMI – przewrót w tył
- YOKO UKEMI – przewrót w bok
SPOSOBY ĆWICZENIA l WYKONYWANIA TECHNIK
- CHUDAN – średnia wysokość (tułów, splot słoneczny)
- GEDAN – nisko (poniżej bioder)
- HANMI HANDACHI WAZA tori siedzi, uke stoi
- HENKA WAZA – odmiany techniki podstawowej
- IPPAN GEIKO – tori jest atakowany przez jednego uke
- JIYU WAZA – tori wykonuje dowolne techniki
- JO TORI – metody obrony przed atakiem kijem
- JODAN – wysoko głowa, szyja, ramiona
- KAESHI WAZA – kontr techniki
- KAKARI GEIKO – tori jest atakowany przez kilku uke, nadchodzących kolejno, z jednego kierunku
- KATA – skodyfikowana forma ruchu
- KUMI TACHI – ćwiczenia z partnerem przy użyciu bokkena
- SUBURI – ćwiczenia indywidualne przy użyciu bokkena i jo
- SUWARI WAZA – techniki lub ćwiczenia wykonywane w pozycji klęczącej
- TACHI TORI – metody obrony przed atakiem mieczem
- TACHI WAZA – techniki lub ćwiczenia wykonywane w pozycji stojącej
- TANINZU KAKARI GEIKO – tori jest atakowany przez kilku uke, atakujących z dowolnego kierunku
- TANTO TORI – metody obrony przed atakiem drewnianym nożem
- USHIRO WAZA – atak od tyłu
TECHNIKI: UNIERUCHOMIENIA, RZUTY
- OSAE (KAESHI) WAZA – unieruchomienia
- IKKYO – pierwsza forma unieruchomienia
- NIKKYO – druga forma unieruchomienia
- SANKYO – trzecia forma unieruchomienia
- YONKYO – czwarta forma unieruchomienia z uciskiem na czuły punkt przedramienia
- GOKYO – piąta forma unieruchomienia (szczególnie przydatna w obronie przed atakiem yokomen uchi z nożem)
- HIJIKIME OSAE – forma unieruchomienia przeciwnika z wykorzystaniem dźwigni na staw łokciowy
- NAGE WAZA – rzuty
- IRIMI NAGE – rzut przez „irimi”, wejście w partnera
- JUJIGARAMI – rzut przez skrzyżowanie rąk
- KOKYU NAGE – dosł. „rzut oddechem”
- KOSHI NAGE – rzut przez biodro
- KOTE GAESHI – rzut przez skręcenie nadgarstka, wykonywany również jako unieruchomienie
- SHIHO NAGE – rzut podstawowy, tzw. „rzut w cztery strony”
- SOTO KAITEN NAGE – rzut obrotowy, wykorzystujący ruch na zewnątrz
- TENCHI NAGE – rzut „niebo-ziemia” (jap. ten-niebo, chi’-Ziemia)
- UCHI KAITEN NAGE – rzut obrotowy, wykorzystujący ruch do wewnątrz, przejście pod ramieniem partnera
- UDEKIME NAGE – rzut wykorzystujący dźwignię na staw łokciowy
ATAKI: UCHWYTY, UDERZENIA, KOPNIĘCIA
- KATA TORI – uchwyt za bluzę na wysokości ramienia
- KATA TORI MEN UCHI – uchwyt za bluzę na wysokości ramienia z jednoczesnym uderzeniem w twarz
- KATATE RYOTE TORI ( = MOROTE TORI)
- KATATE TORI – uchwyt za rękę
- MAE GERI proste kopnięcie w przód
- MOROTE TORI – uchwyt dwiema rękami za jedną rękę
- MUNE TORI MEN UCHI – uchwyt za bluzę na wysokości klatki piersiowej z jednoczesnym uderzeniem w twarz
- RYO HIJI TORI – uchwyt za bluzę na wysokości łokci (lub za łokcie) obiema rękami
- RYO KATA TORI – uchwyt za bluzę dwiema rękami
- RYOTE TORI – uchwyt za dwie ręce
- SHOMEN UCHI – cięcie proste mieczem lub ręka w płaszczyźnie pionowej
- TSUKI – uderzenie proste
- USHIRO ERI TORI – uchwyt z tyłu za kołnierz
- USHIRO KATATE TORI KUBI SHIME – uchwyt z tyłu za rękę z jednoczesnym duszeniem
- USHIRO RYOSODE TORI – uchwyt z tyłu za dwa rękawy
- YOKOMEN UCHI – cięcie ukośne z lekkim zejściem na bok
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Ok